الشغل
حاصل الضرب القياسي للقوة في الإزاحة، ويعبر عن الطاقة المبذولة لتحريك جسم.
الشغل هو كمية قياسية تُحسب من حاصل الضرب القياسي لمتجهي القوة والإزاحة: \[ W = F \cdot d \cdot \cos(\theta) \] حيث \(\theta\) هي الزاوية بين اتجاه القوة واتجاه الإزاحة.
إذا سحبت صندوقاً بقوة \(100\) نيوتن لمسافة \(5\) أمتار في نفس اتجاه القوة، فإن الشغل المبذول يساوي \(500\) جول.
الشغل في الفيزياء مش معناه إنك تتعب. لازم الحاجة اللي بتزقها تتحرك. لو فضلت تزق في حيطة طول اليوم وتعبت، إنت معملتش شغل لأن الحيطة متحركتش.